KREATIVITI
Maksud Kreativiti yang boleh ditafsirkan ialah kebolehan atau keupayaan untuk mencipta,mewujud & menghasilkan sesuatu yang baru atau dalam bentuk baru melalui
kemahiran imaginasi.
Ia melibatkan :
MOCK-UP.
- Bentuk lebih kurang sama dengan bentuk sebenar sesuatu objek.
- Dibuat sebelum model atau prototaip di laksanakan.
- Tanpa ukuran yang sebenar.
- Bertujuan untuk mendapatkan keseimbangan,bentuk struktur, saiz,kesesuaian bahan,keselamatan ,penggunaan dan cara pembuatan.
MODEL.
- Sesuatu yang lebih detail daripada mock-up.
- Bukan rupa sebenar sesuatu objek.
- Ianya juga tidak berfungsi.
- Fungsi pada objek sebenar tersebut seperti button,suis dan sebagainya ditunjukkan pada model tersebut.
Contoh-Contoh Model.
PROTOTAIP.
- Bentuk yang lebih menarik dihasilkan dan lebih teperinci dari kedua-dua bentuk diatas.
- Ianya sama seperti objek sebenar.
- Fungsinya sama dengan objek sebenar tetapi kurang kemasan dan skala yang sebenar.
- Diperbuat daripada bahan yang sebenar.
ERGONOMIK DALAM SESUATU PRODUK.
- Ergonomik berasal daripada perkataan Greek yang bermaksud ergos ( kerja ) dan nomos peraturan.
- Mula diperkenalkan sewaktu perang dunia ke-2 dimana buat pertama kalinya teknologi dan sains insani diaplikasikan mengikut tatacara dan peraturan yang tersusun.
- Ia bermaksud rekaan produk ataupun mesin bersesuain dengan fizikal manusia.
Prinsip-Prinsip didalam Ergonomik.
- Membaiki penggunaan antara pekerja dengan tempat kerja.
- Jenis peralatan yang mereka gunakan,bagaimana kerja dilakukan.
- Persekitaran tempat kerja.
ANTROPOMETRIK
- Antropometrik merupakan ciri-ciri geometri manusia seperti berat,ketinggian,jangkauan dan sebagainya dikenali sebagai data antropometrik.
- Pentingnya antropometrik didalam merekabentuk sesebuah produk contohnya anda perlu meletakkan tombol pintupada ukuran ketinggian tertentu supaya dapat dicapai oleh pengguna dengan selesa dan selamat.
ATIVITI KELAS MEMBUAT REKABENTUK TETIKUS.
(CLAY & PAPER CLAY)
PRINSIP-PRINSIP ASAS DI DALAM MEREKABENTUK
- Boleh Digunakan Oleh Semua.
- Ambik kira OKU, masyarakat umum.
- Ciri-ciri menarik pada kaca mata pengguna.
- Warna,bentuk dan lain-lain.
- Flexibility Apabila Digunakan.
- Cth : Pengguna tangan kidal.
- Membenarkan pengguna membiasakan diri dengan
penggunaan alat dengan mudah.
- Mudah Dan Senang Untuk Digunakan.
- Penggunaan manual,bahasa dan warna pada produk.
- Mengambil kira ergonomik,sociology dan anthropometrics
pengguna dan masyarakat setempat.
- Mempertingkatkan ciri-ciri keselamatan.
- Cth : protective guard pada mesin-mesin pertukangan.
- Mengambil kira keselamatan pengguna pada penggunaan
alat.
- Penggunaan tenaga yang minima.
- Alat yang dicipta mestilah dapat memperbaiki ataupun
gerak kerja daripada alat sedia ada.
- Saiz dan ruang dimana alat digunakan.
- Kemudian mengangkat,menyimpan alat mesti diambil kira.
CONTOH LAKARAN BEBAS